ZUS uruchomił dwujęzyczną infolinię ws. świadczeń rodzinnych dla Ukraińców

W poniedziałek, 21 marca, ZUS uruchomił specjalną linię telefoniczną w języku ukraińskim i polskim udzielającą informacji w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy, którzy z powodu wojny przybyli do Polski po 23 lutego tego roku.

Infolinia jest dostępna w dni robocze – od poniedziałku do piątku – w godzinach od 8.00 do 18.00 pod numerem 22-444-02-55 (opłata według stawek operatorów). Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy można też przesyłać e-mailem na adres UA@zus.pl. Jak przekazał ZUS, wśród osób obsługujących infolinię są m.in. uchodźcy z Ukrainy.

„Konsultanci infolinii udzielają informacji o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS, oraz o tym, jak wypełnić i wysłać wniosek, jak zarejestrować profil na Portalu Usług Elektronicznych (PUE) ZUS” – powiedział PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

Również na stronie internetowej Zakładu dostępne są informacje w języku ukraińskim. „Potrzebujący mogą się dowiedzieć m.in. gdzie i na jakich warunkach mogą uzyskać pomoc” – podkreślił.

Docelowo na stronie internetowej ZUS będą publikowane informacje o warunkach uzyskania świadczeń rodzinnych, ubezpieczenia zdrowotnego, świadczeń emerytalnych i rentowych. Dodatkowo na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS zostanie udostępnione zakładanie profilu PUE w języku ukraińskim.

Z powodu wojny na Ukrainie ponad dwa miliony obywateli tego państwa wjechało do Polski, szukając schronienia przed skutkami działań zbrojnych.

Na przełomie lutego i marca ZUS przyjął pierwsze rodziny uchodźców z Ukrainy, które korzystają z bazy szkoleniowej Zakładu. Łącznie – jak przekazał ZUS – jest ich ponad trzysta.

W związku z wydarzeniami w Ukrainie pracownicy ZUS zorganizowali także zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla obywateli tego kraju. Zebrane produkty zostały przekazane do Mazowieckiego Oddziału Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża.